یکی از انواع رنگ های ساختمانی، رنگ روغن است که از پرکاربردترین آن‌ها هم به شمار می‌رود. این رنگ‌ دارای پایۀ حلال نفتی است که نسبت به رنگ پلاستیک، مقاومت بیشتری دارد. رنگ روغن ضدآب و قابل شست‌وشو است؛ به همین دلیل، انتخاب بسیاری از افراد برای دیوارهای داخلی خانه است.رنگ روغنی چیست؟
یکی از انواع رنگ های ساختمانی، رنگ روغن است که از پرکاربردترین آن‌ها هم به شمار می‌رود. این رنگ‌ دارای پایۀ حلال نفتی است که نسبت به رنگ پلاستیک، مقاومت بیشتری دارد. رنگ روغن ضدآب و قابل شست‌وشو است؛ به همین دلیل، انتخاب بسیاری از افراد برای دیوارهای داخلی خانه است.
در‌عین‌حال می‌توان گفت ویژگی ضد شست‌وشو بودن باعث شده که بیشتر نقاش های ساختمان، از این نوع رنگ در راهروها استفاده کنند.
رنگ روغنی یکی از پرمصرف ترین و بهترین انتخاب برای رنگ‌آمیزی میباشد. رنگ‌های روغنی حاوی روغن‌های طبیعی مانند روغن بذر کتان یا آلکید مصنوعی هستند. همه‌ی آنها از رنگدانه و رزین در یک رقیق کننده حلال (تینر و یا 402) تشکیل شده اند. هنگامی که تینر تبخیر می شود، رزین رنگ یک پوشش سخت تشکیل می دهد. نقاشان، برای رنگ آمیزی هر سطحی که می‌خواهند رنگ آن برای مدت طولانی دوام بیاورد از پوشرنگ روغنی استفاده می کنن

.

رنگ روغنی براق
رنگ روغنی براق، همان‌طور که از نام آن پیداست، بسیار براق و منعکس‌کنندۀ نور است؛ درنتیجه چندان مورد پسند افراد برای استفاده روی دیوار نیست. این نوع رنگ بیشتر برای چارچوب‌ها و روی قسمت‌های فلزی استفاده می‌شود. مزیت این مدل نسبت به سایر رنگ‌ها، ضد آب بودن آن است که به‌سادگی قابل شست‌وشو است و دارای خاصیت ضدلک است. همچنین، ماندگاری بیشتری داشته و مانع از زنگ‌زدن فلز هم می‌شود.

ویژگی‌های رنگ روغنی مات
رنگ روغنی مات ماندگاری کمتری دارد.
این رنگ ظاهری زیبا و دلنشین دارد و محیط را زیبا می‌کند.
این رنگ زود کثیفی را به خود میگیرد.
پاک کردن آن سخت است و ممکن است به رنگ آسیبی وارد شود.
پوشش دهی خوب و تنوع رنگ بالایی دارد.
نور را کم منعکس می‌کند.
نسبت به رنگ روغنی براق و رنگ روغنی نیمه‌براق کمتر قابل شست و شو است.
وزن آن سنگین تر است اما قیمت پایین تری دارد.ی نیمه براق
این نوع رنگ با ترکیب براق و مات ساخته می‌شود. اینکه میزان براق یا مات بودن رنگ چقدر باشد، به شما بستگی دارد که چه میزان از هریک را استفاده کنید.
رنگ روغنی نیمه براق برای رنگ‌کردن دیوار نیز استفاده می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای رنگ‌کردن سقف هم به‌ شمار می‌رود. این مدل هم مانند رنگ روغن قابلیت شست‌وشو دارد، ولی تمیزکردن آن سخت‌تر از مدل‌های روغنی است.

این نوع رنگ، همان‌طور که از اسم آن پیداست، ظاهری مات‌تر از انواع براق دارد و ناهمواری روی سطوح را کمتر نشان می‌دهد. رنگ روغنی مات گرچه زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به مدل‌های براق دارد، ولی شست‌وشوی آن سخت‌تر بوده و لکه و کثیفی را بیشتر نشان می‌دهد؛ درنتیجه، برای استفاده روی سطوحی که نیاز به شست‌وشوی مداوم دارند، چندان توصیه نمی‌شود.

کاربرد رنگ روغنی چیست؟
بیشتر کاربرد رنگ‌های روغنی برای سطوح فلزی و چوبی است؛ چراکه ضد آب است و ماندگاری بالایی داردمزایای رنگ روغنی چیست؟
شست‌وشوی ساده و سریع با استفاده از یک دستمال نم‌دار
خاصیت ضد آب داشتن و مقاوم‌ بودن در برابر رطوبت
ضد زنگ و مناسب استفاده روی فلز
ماندگاری بالا و ثبات رنگ
پوشش‌دهی بالا و عدم نیاز به استفاده از حجم زیاد رنگ
ارزان‌تر بودن و صرفۀ اقتصادی نسبت به سایر رنگ‌ها
تنوع بیشتر در طیف رنگ‌ها
امکان اجرای ساده‌تر روی سطوح

 

معایب رنگ‌ روغنی چیست؟
اجرای سخت و زمان‌بر
دیرخشک‌شدن
بوی تند
ناسازگاری با محیط زیست

روش استفاده از رنگ روغنی چیست؟
اولین مرحله برای اجرای رنگ روغنی، زیرسازی یا اصطلاحاً بتونه‌کاری است. با این کار سطح موردنظر یک‌دست و فرورفتگی و برآمدگی‌ها رفع می‌شود. بعد از این مرحله باید سطح را سمباده بزنید تا به‌طور کامل سطح مورد‌نظر شما صاف شود.
بعد لایۀ اول رنگ اجرا می‌شود که می‌تواند از جنس رنگ روغنی ی
ا رنگ آستری باشد. در این مرحله، پس از اجرای یک لایه رنگ، دیوار لکه‌گیری شده و آمادۀ رنگ پایانی می‌شود.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا لایۀ اول خشک شود و درنهایت رنگ دوم را روی دیوار اجرا کنید.
پس از اجرای رنگ هم مراقب باشید که گرد و غبار و آلودگی به سطح دیوار نفوذ نکرده و رنگ اجرا‌شده را از یک‌دستی خارج نکند

حلال رنگ روغنی
حلال رنگ‌های روغنی تینر روغنی میباشد. اصولا زمانی که اسمی از آلکید به گوش میرسد حلال تینری و یا روغنی نیز در میان است.
جهت رقیق کردن رنگ‌های روغنی از تینر استفاده میشود و این حلال است که بوی نامطبوع دارد که این نام دارای اسامی دیگری نیز میباشد:
تینر
تینر روغنی
حلال روغنی
نفت
402

قیمت رنگ‌های روغنی از سایر رنگ ها گران‌تر و اصولا رنگ های روغنی براق از نظر قیمتی بالاتر از سایر هم نوع خودشان میباشند و رنگ مات ارزان تر. قیمت رنگ‌های نیمه‌براق نیز بین دو هم نوع خود، قیمت گذاری میشوند.

سخن پایانی
با این تفاسیر اولین و بهترین گزینه برای رنگ آمیزی خانه یا اتاق رنگ روغنی است. مگر شما به این رنگ ها حساسیت دارید یا جزو افرادی هستید که قصد انجام سریع پروژه رنگ آمیزی خانه خودر را دارید، بهتر است گزینه های دیگر را انتخاب کنید
حالا شما انتخابتون بعد خوندن معایب و مزایای رنک روغنی چیست؟

www.patinakar.ir  فرجی 09129567658   مشاوره رایکان