پتینه,پتینه کار,پتینه‌کاری,رنگ های دکوراتیو,آموزش پتینه کاری,پتینه و دکوراسیون داخلی,تکنیک پتینه کاری,پتینه با پارچه,پتینه با اسفنج,بافتدار کردن دیوار در پتینه,راه راه کردن دیوار در پتینه,پتینه کاری روی سقف,پتینه روی دیوار,آموزش پتینه روی دیوار

توضیح پتینه روی دیوار و پتینه کاری سقف

 

پتینه کاری علاوه بر بازی رنگ ها و نقش آفرینی بهینه طرح ها، می تواند بافت را نیز در نظر داشته باشد.پتینه هنری است خلاقانه که حتی می تواند با الهام از ذهن خلاق مشتری نیز توسط هنرمند اجرا شود.

پتینه چیست ؟

پتینه نوعی پوشش بر روی سقف و دیوار است که صدها نوع مختلف را در بر می گیرد.تا قبل از تجلی این هنر ، همه هنرهای این چنینی بر روی رنگ و طرح استوار بود و امکان خلاقیت کمتری داشت.پتینه کاری علاوه بر بازی رنگ ها و نقش آفرینی بهینه طرح ها، می تواند بافت را نیز در نظر داشته باشد. پتینه هنری است خلاقانه که حتی می تواند با الهام از ذهن خلاق مشتری نیز توسط هنرمند اجرا شود.
چه چیزی زیباتر از اجرای ایده شخصی برای پوشش محیط زندگی است؟ هنرهای بصری جایگاه ویژه ای را نزد مردم هنرمند و هنر دوست دارند.پتینه که جزو هنرهای بصری است ، هنری است که با ترکیب رنگ، ابزار و ذوق هنری ایجاد می شود.بافت هایی زیبا و چشم نواز روی سطوح مختلف، نمونه هایی از هنر پتینه است که امروزه بیش از پیش محبوبیت پیدا کرده است.پتینه فضای زندگی را زیباتر و مهیج تر می کند و تاثیر بسیاری بر روحیه افراد می گذارد.
یکنواختی در محیط کاری و زندگی موجب خستگی روحی شده و کسالت بار است.با بهره گیری از هنر پتینه ، می توان سطوح معمولی را تبدیل به اثری هنری و بی بدیل کرد که چشم ها را خیره می کند.

پتینه کار کیست؟

هنر پتینه استفاده ای خلاقانه از رنگ ها و ترکیب رنگ هاست که به کار بعد و عمق می بخشد.القای حس برجستگی و فرورفتگی با دستان هنرمند پتینه کار امکان پذیر است.پتینه کاری هنر انسان های خلاق است که با آموزش و شناخت رنگ ها توانسته اند شکل و رنگ جدیدی را به وجود آورده و در عین مدرنیزه بودن،حس سنت و قدیمی بودن را به بیننده القا کنند.

پتینه بر روی چه سطوحی قابل اجراست؟

این هنر علاوه بر این که پوشش دهنده سقف و دیوارهاست و می تواند نمای بهتری را ایجاد کند،از بین برنده ناصافی ها، موج ها و ترک های دیواری نیز می باشد.قابل اجرا بر روی اغلب سطوح است و با توجه به زیر ساخت می توان از آن برای پوشش دهی استفاده کرد.با داشتن این مهارت می توان انواع مختلفی از طرح های آجری، سنگی، چوبی،گرانیتی و صدها طرح را بر روی ظروف سفالگری ، مجسمه ها ، نقش برجسته ، چوب ، دیوار و … اجرا کرد.

پتینه‌کاری

خوردگی در فلز مس با رنگ سبز همراه است که به آن پتینه می گویند. این ماده بر روی فلز مس ایجاد شده و می‌تواند مانع از خوردگی بیشتر سطح فلز شود که به اصطلاح به آن “لایه محافظ در برابر خوردگی” می گویند.
پتینه‌کاری هنر کهنه کردن اجسام و کارهای هنری با بهره‌گیری از رنگ و بافت و ایجاد نمایی کهنه و فرسوده شده یا اکسیدشده است. در این هنر، با کمک رنگ‌های پوشاننده، روشن‌کننده و تیره‌کننده، و مات‌کننده، به اشیا حالتی فرسوده، خورده شده، و کهنه داده می‌شود.
در واژه، «پتینه» (انگلیسی: Patina) به لایهٔ نازکی بر سطوح سنگ، مس، مفرغ و دیگر فلزات، یا اثاثیه چوبی گفته می‌شود که نشان از قدمت و کهنگی دارد.
پتینه کاری هنریست که با رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف روی سطوح مختلف، بافت خاصی را ایجاد می‌کنند. پتینه ظاهری زیبا و دلنشین تر از رنگ‌های دیگر دارد که در اصطلاح هنری (نقاشی ساختمان) پتینه و یا مانور روی سطوح اطلاق می‌شود.

رنگ های دکوراتیو یا پتینه

رنگ های دکوراتیو نوعی از پوشش های جدید و مدرن است که با توجه به سلیقه و تفکر مشتری ، قابل انجام است.رنگ های دکوراتیو که در اصطلاح به آن پتینه گویند وجه تمایز خانه ها از یکدیگر است.دیگر نیازی به طرح های آماده بازاری برای پوشش محیط زندگی و یا کاری نیست.از این پس هر سلیقه ای و یا هر نوع احساسی می تواند تبدیل به پوششی هنرمندانه شود.همان گونه که افکار و احساسات افراد از یکدیگر متمایز است می بایست جلوه های بصری محیطی نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.امکانات جدید و صنعتی این امکان را می دهد که تکنولوژی را با هنر در هم آمیزیم و طرح هایی نو و بدیع ایجاد کنیم.

آموزش پتینه کاری

قبل از شروع هر پروژه نقاشی ساختمان بخصوص آموزش پتینه کاری ، شما به مواد اولیه پتینه کاری نیاز خواهید داشت. ابتدا باید بدانید چه موادی نیاز است و در وحله دوم باید بیاندیشید که از کجا این مواد را خریداری کنید. پس قبل از شروع هر کاری باید به فکر تهیه مواد اولیه از منبع قابل قبول و با کیفیت باشید.
اگر در ساختمان خود می خواهید از پتینه ورق طلا استفاده کنید، باید ورق طلا تهیه نمایید. همینطور در مورد پتینه کاری از نوع ورق نقره نیز همین کار را باید انجام دهید. اما لوازمی مانند رنگ، دستمال مخصوص پاک کردن و ایجاد بافت و شابلون مخصوص برای انواع طرح ها و یک سری ابزار برای ایجاد و بافت طرح پتینه کاری نیاز است.
ابتدا سطح کار مورد نظر (چوب ، سفال یا گچ) را به وسیله قلم مو، یک لایه چسب چوب می زنیم، پس از نیمه خشک شدن کار، این خمیر را به وسیله قلم، دست یا کاردک به سطح کار مالیده و آن را می پوشانیم. سپس به وسیله چنگالی یا کاردک یا با استفاده از انگشتان دست، خطوط و نقوش دلخواه را روی کار ایجاد می کنیم. ( توجه داشته باشید که پس از مالیدن مل روی کار اگر چند دقیقه صبر کنیم، نقوش و حرکاتی که ایجاد می کنیم، مشخص تر و واضح تر خواهند شد). پس از اتمام کار، اثر خود را در محلی گرم قرار می دهیم تا کف کاملاً خشک گردد و بعد می توانیم انواع آموزش پتینه کاری ها را با انتخاب خودمان روی کار اجرا کنیم.
قبل از شروع هر کاری باید به فکر تهیه مواد اولیه از منبع قابل قبول و با کیفیت باشید. آموزش پتینه کاری نسبت به رنگ های روغنی و پلاستیک که به صورت عمده استفاده می شوند، دلنشین تر می باشد. همچنین این نوع از نقاشی ساختمان باعث پر نشاط تر و زیبا تر شدن فضای زندگی می شود.
شما می توانید با استفاده از هنر پتینه کاری فضای داخل خانه خودرا مطابق با سبکی از یک خانه قدیمی، مدرن و یا خاص بسازید. نقاشی پتینه می تواند فضاهای یکنواخت و خسته کننده در داخل یا خارج خانه را احیا و زنده کند.

تاثیر پتینه کاری بر دکوراسیون داخلی

با آموختن چند تکنیک ساده می‌توانید دکوراسیونی زیبا برای دیوار اتاق تان درست کنید. دیوارها یکی از موثرترین بخش‌های دکوراسیون منزل هستند. چرا که رنگ آنها تاثیر زیادی در ظاهر خانه و روحیه ساکنان آن ایفا می‌کند. در عین حال آسیب‌پذیرترین سطوح خانه نیز به شمار می‌روند چون نصب تابلوها، دیوارکوب‌ها، پرده‌های زینتی و برخورد وسایل خانه باعث صدمه دیدن آنها می‌شود.
علاوه بر این گاهی هم پیش می‌آید که احساس می‌کنید دکوراسیون منزلتان برایتان تکراری شده و حالت یکنواختی پیدا کرده است. در این صورت نیازی نیست متحمل هزینه‌های زیاد شوید و وسایل خانه‌تان را تعویض کنید. حتی با رنگ کردن دیوارها به تنهایی می‌توانید تغییرات باور نکردنی در دکوراسیون خانه ایجاد کنید.

 

پنج تکنیک پتینه کاری

 

الف ) تکنیک پتینه با پارچه:

پتینه کاری با پارچه

برای پیاده کردن این تکنیک شما باید تعداد زیادی تکه پارچه تهیه کنید و هر بار یکی از آنها را مچاله کرده و به مقداری رنگ آغشته کنید. سپس به حالت ضربه‌ای روی دیوار بزنید. البته جور دیگری هم می‌توانید از تکنیک پارچه استفاده کنید. به این ترتیب که مستطیلی به عرض ۱۵ سانتی‌متر و طول ۲۰ سانتی‌متر از پارچه‌ای ببرید. در حالی که با دو دست  سر پارچه را گرفته‌اید آنها را خلاف جهت هم بپیچانید. لوله پارچه را به رنگ آغشته کنید و مانند یک وردنه روی دیوار بکشید. هر بار که پارچه باز شد، این کار را تکرار کنید.

ب)تکنیک پتینه با اسفنج:

 پتینه با اسفنج

این تکنیک یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین روش‌های ایجاد طرح روی دیوارهاست. ابتدا زمینه دیوار را رنگ‌آمیزی کنید و سپس یک تکه اسفنج را به رنگ آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای به دیوار بزنید. توجه داشته باشید که ابتدا اضافه‌های رنگ را توسط روزنامه بگیرید و سپس اقدام به رنگ‌آمیزی کنید.

ج)  تکنیک بافتدار کردن دیوار در پتینه:

در بافت‌دار کردن دیوار روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله ترکیب پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان برای بدست آوردن خمیری نسبتا شل تا در بافت دار کردن دیوار استفاده شود. البته می‌توانید مقدار آب و پودر مل را برای رسیدن به غلظت دلخواه تغییر دهید.

چ)تکنیک رنگ‌برداری:

این تکنیک هم توسط پارچه اجرا می‌شود. اما با این تفاوت که این بار پارچه رنگ اضافی روی دیوار را به خود جذب می‌کند. ابتدا دیوار مورد نظر را آماده کرده و رنگی را با قلم مو به صورت نیمه رقیق بر روی دیوار بکشید.  حالا یک دستمال نخی زبر را که به صورت مچاله در آورده‌اید را به دیوار خیس به صورت ضربه‌ای بزنید. به این ترتیب رنگ از روی دیوار برداشته شده و همزمان با انتقال رنگ، نقش مچاله شده پارچه روی دیوار باقی می‌ماند.

خ) تکنیک راه راه کردن دیوار در پتینه:

این روش بیشتر مناسب اتاق‌های خواب است. البته باید توجه داشت که نباید باعث شلوغ به‌نظر رسیدن اتاق شد. برای مثال می‌توان از این روش تنها برای دیوار سمت تختخواب استفاده کرد. ابتدا نقطه وسط دیوار را پیدا کنید سپس ۵/۷ سانتی‌متر از هر سمت این نقطه به اطراف حرکت کنید. بدین ترتیب اولین نوار ۱۵ سانتی‌متری ایجاد خواهد شد. به همین طریق تمام دیوار را به نوارهای ۱۵ سانتی‌متری تقسیم کنید.
با استفاده از شاقول خطوط را ترسیم کنید یا از نقطه‌چین‌های بزرگ استفاده کنید و تا پایین دیوار بکشید. سپس با چسب نواری کاغذی یک طرف خطوط علامت‌گذاری شده را بپوشانید به طوری که چسب داخل نوارهایی که باید بمانند چسبانده شود. در نهایت به صورت یکی در میان این قسمت‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. شما می‌توانید الگوهایی را نیز به شکل دایره یا مثلث از مقوا جدا کنید و بین این خطوط قرار دهید. البته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید داخل این الگو‌ها را رنگ کنید باید طوری آنها را طراحی کنید که وسطشان خالی باشد.

کاربرد پتینه روی دیوار

یکی از جالب ترین تکنیک ها در تغییر دکوراسیون، کاربرد پتینه روی دیوار، قلمداد می شود.رنگ دیوارها تاثیر زیادی در ظاهر منازل دارد و مکان مناسبی هستند برای انجام طرح های مختلف.سالهاست که برای تزیین دیوارها از تابلوها و دیوارکوب ها استفاده می شود.این تزیینات با اینکه زیبایی و جلوه خاصی را بر روی دیوار به وجود می آورند ولی تا حدی موجب صدمه زدن به دیوار نیز خواهند شد.در اثر مرور زمان دیوارها آسیب دیده و گاهی نیز ترک بر می دارند.

رفع عیب های احتمالی دیوار با پتینه روی دیوار

کاربرد پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی ظاهری به رفع عیوب احتمالی دیوار نیز کمک می کند.رنگ کردن دیوار به صورت ساده نیز می تواند تغییر شگرفی در دکوراسیون ایجاد کند.پتینه کاری روی دیوار در رنگ و بافت ظاهری دیوار تغییر ایجاد می کند.

آموزش پتینه روی دیوار

یادگرفتن هنر پتینه کاری و پتینه روی دیوار از مواردی است که مورد توجه و استقبال زیادی قرار گرفته است.یکی از موثرترین تکنیک ها در دکوراسیون داخلی پتینه کاری روی دیوار است که بر روی دیوار منازل، بویژه مدرن کاربرد فراوان دارد.هر چند انجام این کار نیاز به اساتید با تجربه و کارکرده ای دارد.ولی با کمی دقت و صرف وقت می توان طرح هایی ساده اما مبتکرانه و خلاقانه را بر روی دیوارها پیاده سازی کرد.

پتینه کاری روی دیوار نیز از ایده های عالی برای ساختن محیطی لاکچری در منزل محسوب می شود. این رنگ و بافت ها را طوری انتخاب کنید تا محیط منزل شما بازتر و روشن تر به نظر برسد. چنین طرحی مخصوصاَ در اتاق های کوچک بسیار کاربردی و جذاب است.نمونه ای از پتینه کاری بر روی دیوار توسط مجموعه ما را میتوانید در عکس زیر مشاهده نمایید.

 

پتینه کاری روی سقف

پتینه کاری انواع مختلفی دارد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    پتینه ورق طلا
•    پتینه  ورق نقره
•    پتینه  کاری روی چوب
•    پتینه روی دیوار
•    پتینه کاری رو آسانسور
•    پتینه کاری روی سقف
•    پتینه طرح مخمل
در این بخش به بررسی پتینه کاری روی سقف می پردازیم.
سقف منازل یکی از محیط های تاثیر گذار در زیبایی ساختمان است. به طوری که امروزه این قسمت در طراحی دکوراسیون داخلی نقش به سزایی را ایفا می کند. در واقع طراحی سقف یکی از پیچیده ترین و مهم ترین قسمت های طراحی و معماری داخلی ساختمان است.

تاثیر پتینه کاری بر سقف منزل

پتینه سقف

برای زیبایی سقف منازل می توان از تکنیک پتینه برجسته و ورق طلا استفاده کرد. البته ناگفته نماند که پتینه کاری ورق طلا کاربرد بیشتری در این زمینه دارد. همچنین می توان از موارد زیر استفاده کرد:
•    پتینه کاری طرح فرشته
•    طرح ابر و باد
•    طرح آسمان
•    طرح گل های طبیعت

بهترین گچبری,لاکچری,گچبری دستی

آشنایی با گچبری دستی یا سنتی

گچبری دستی ابتدا گچ را به صورت مایع درست می کنند.محلول گچ و آب تا جایی که تبدیل به جامد می شود .

اموزش گچکاری,گچکاری ساختمان

گچکاری ساختمان

برای گچکاری یک سطح ابتدا بایدوسایل موردنیازرا تهیه کنیم گچ گچکاری،استامبلی،ماله،کاردک،لیسه،الک،شمشه ابتدا میزان ریختن اب دراستانبلی را می اموزیم.

گچبری مدرن،گچبری سقف،قاب بندی دیوار،باند،باکس،ابزار گلویی,تفاوت نورمخفی و باکس

گچبری مدرن

گچبری مدرن در ساختمان ها، ادارات،هتل ها …کاربرد فراوانی دارد.که هنرمندان گچکار با ذوق به خوبی این اشکال را به اجرا گذاشته و..

گچ,گچکاری,پیدایش گچ

تاریخچه پیدایش و مصرف گچ و گچکاری در ایران و جهان

گچ یک ماده ی معدنی فراوان است که ازمیلیونها سال پیش به دلیل تبخیراب دریا چه های شورو دریاهای سطحی و کم عمق به صورت …