پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی از جمله مباحثی است که همواره توجه ویژه بدان معطوف می شود خصوصاً در سال های اخیر که طراحان ایده های ناب و خلاقانه خود را در معرض ظهور گذاشته و سعی می کنند طرحی نو و منحصر بفرد ارائه نمایند. در حال حاضر برای ایجاد یک طرح مورد پسند در فضای داخل ساختمان از ایده های متنوعی استفاده می شود نظیر استفاده از دیوارپوش، کفپوش، رنگ آمیزی دیوار، نصب پرده، قرار دادن المان های دکوراتیو و … که هر کدام جلوه خاصی به فضا می بخشند. یکی از روش هایی که می توان آن را جایگزین رنگ آمیزی دانست و از جذابیت مسحور کننده آن لذت برد پتینه کاری است. فضای زندگی و فضای کار باید با طرح و نقش هایی عجین شوند که مورد پسند واقع گردند و حسی دوست داشتنی ایجاد نمایند. پتینه از جمله روش هایی است که می توان با استفاده از آن بر روی سقف و دیوار طرح انداخت و ظاهری متفاوت به آن ها بخشید.

معنای لغوی پتینه به زنگار و کهنگی اشاره دارد و به عنوان هنر کهنه کاری در بین معماران شناخته شده است. پتینه به سبکی از رنگ آمیزی گفته می شود که به کار حالتی رنگی، تو رفته و کهنه می دهد. امروزه با پیشرفت علم معماری و ابداع سبک های نوین و متریال های جدید افکت های مدرن به مجموعه رنگ های پتینه اضافه شده اند که به آن نمای دکوراتیو می بخشد. استفاده از رنگ ها و افکت های متنوع و جذاب در اجرای پتینه تحولی نو در صنعت معماری ایجاد کرده و همواره در حال تکامل و پیشرفت است. پتینه کاری هنری است که در آن بافت های بصری متنوع و زیبا توسط رنگ ها و ابزارهای مختلف بر روی سطوح ایجاد می شوند. این سطوح شامل دیوار، ستون، سقف و … می باشند.

 

پتینه کاری در طراحی داخلی

پتینه کاری دیوارهای منزل از جمله پر طرفدارترین پتینه در دنیا میباشد و در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هنر پتینه کاری دیوار و تکنیک های پتینه ساختمانی بسیار گسترده است و با این هنر میتوان یک دیوار ساده و بی روح را به دیواری زیبا و چشم نواز تبدیل نمود. در مقایسه با رنگ های ساده که برای رنگ آمیزی سطوح استفاده می شوند، پتینه مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد زیرا فضای زندگی را زیباتر و دلنشین تر جلوه می دهد. افرادی که ساده بودن رنگ های ساختمان را نمی پسندند و علاقه ای به نصب انواع کاغذ دیواری نیز ندارند می توانند با استفاده از پتینه دکوراسیون داخلی خود را به فضایی گرم و کلاسیک تبدیل کنید.

انواع پتینه کاری

هنر پتینه کاری بسیار متنوع و گسترده است و برای دکوراتیو کردن سطوح مختلف از آن استفاده می شود. پتینه کاری در انواع پتینه های طلاکاری، ورق نقره، طرح فرشته، ابر و باد، برجسته و غیر برجسته، بافت دار و بدون بافت، مطلا كاري سقفي و ديواري، طرح چوب، كهنه كاري و … قابل اجرا می باشد.

 

 

از ویژگی های پتینه کاری میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پتینه جایگزین مناسبی برای رنگ در دکوراسیون داخلی است و زیبایی آن در برابر رنگ آمیزی بسیار چشم نوازتر می باشد اما به دلیل قیمت بالای آن نسبت به رنگ اصولا برای دکوراتیو کردن بخشی از دیوار از آن استفاده می شود.
  • پتینه پایداری بالایی دارد و تا زمانی که نخواهید رنگ سطوح را تغییر دهید سالم باقی می ماند.
  • یکی از ویژگی های پتینه کاری این است که در صورت زخمی شدن محل پتینه کاری شده به راحتی و به سرعت میتوان آن را ترمیم و لکه گیری کرد.
  • پتینه کاری بر روی هر سطحی قابل اجرا می باشد از جمله سطوح فلزی، پارتیشن ها، دیوار، سقف، ستون و …
  • موج های روی دیوار، ترک و ناهمواری هایی که بر روی سطح وجود دارند را می توان با پتینه پوشش داد.
  • سطوح پتینه کاری شده در مقایسه با سایر سطوح رنگ شده با رنگ های روشن دیرتر کثیف و کدر می شوند.

انواع پتینه کاری

پتینه کاری با اسفنج

این روش یکی از آسان ترین روش هایی است که تمام افراد می توانند آن را انجام دهند. برای انجام آن ابتدا باید سطح را رنگ امیزی نمود، سپس با یک اسفنج تمیز آغشته به رنگ با حالت ضربه طرح ایجاد کرد.

پتینه کاری با ورق زینتی

در این روش بعد از تمیزکاری سطح و پوشش آن با رنگ اکریلیک، چسب ورق زینتی را با استفاده از آب رقیق می کنند و ان را با قلمو یا اسفنج بر سطح می زنند. سطحی که با چسب ورق طلا آغشته شده باید از آلودگی دور نگه داشته شود، سپس بر روی چسب، ورق زینتی قرار می دهند و به کمک پارچه روی ورق ها را ماساژ می دهند تا ورق اضافی بر جا نماند.

پتینه کاری با پارچه

این روش نسبت به روش استفاده از اسفنج به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد. در این روش پس از آماده سازی و رنگ آمیزی سطح زیرین با استفاده از چند تکه پارچه آغشته به رنگ به صورت ضربه ای بر روی سطح طرح ایجاد می شود.

رنگ برداری

در روش رنگ برداری پس از آنکه سطح مورد نظر آماده شد به کمک یک قلمو، رنگ رقیق بر روی سقف یا دیوار زده می شود اما قبل از آنکه رنگ خشک شود، رنگ های اضافه باید به صورت مچاله ای توسط یک پارچه برداشته شوند. با انجام اینکار ظاهر سطح به شکل مچاله ای در می آید.

خمیر مخصوص پتینه کاری

خمیر مورد نیاز برای پتینه کاری خمیر تکسچر است که از انعطاف پذیری بالا برخوردار می باشد. پتینه کاری باید توسط یک هنرمند آشنا به این کار صورت گیرد زیرا تنها این فرد می تواند با استفاده از خمیر طرح ها و اشکال زیبا و خلاقانه بر سطوح ایجاد نماید. خمیر تکسچر در مقایسه با سایر خمیرهای مورد استفاده در ساختمان دیرتر خشک می شود، از این رو هنرمند می تواند زمان بیشتری بر روی طرح و نقش ها کار کند.

بتونه مخصوص پتینه کاری

بتونه ای که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد روغنی است و رزین موجود در آن کیفیت این محصول را بالا برده است. بتونه روغنی هزینه پایین تری نسبت به سایر بتونه ها دارد البته فراموش نکنید که به منظور استفاده از آن باید سطح کاملاً زیرسازی و حفره گیری شود. همچنین قبل از بتونه کاری محل مورد نظر باید از آلودگی ها و گرد و غبار پاک گردد.